Miejsce dzisiejszego Placu Przyjaciół Sopotu przeszło w ostatnim czasie sporą transformację.
Przez dziesiątki lat było ono zdekomponowaną przestrzenią miejską o nieokreślonym kształcie i ramach. Miejsce to rozciągało się od budynku sopockiej „Algi” aż głęboko na północ w kierunku kościoła św. Andrzeja Boboli. Stanowiło wyrażnie niezagospodarowaną „wyrwę” w urbanistycznej tkance miasta. Liczne nasadzenia drzew i kwiatów oraz stojąca na osi ulicy Bohaterów Monte Casino rzeżba-fontanna Jasia Rybaka spowodowały, że mieszkańcy Sopotu pomimo brzydkiego i chaotycznego otoczenia polubili i utożsamili to miejsce z miejskim placem. Jednak dopiero na przestrzeni ostatnich kilku lat w związku ze wzniesieniem Centrum Haffnera i zamknięciem przestrzeni tej w określone ramy, plac nabrał kształtu sensu stricto placu. Powstała duża przestrzenna agora – miejsce spotkań mieszkańców miasta oraz wizytówka Sopotu dla licznie przybywających turystów i kuracjuszy.
Zadanie projektowe polegające na zagospodarowaniu Placu Przyjaciół Sopotu nie jest rzeczą oczywistą. Należy odnaleźć geometryczną logikę w zastanej formie placu. Geometria jego jest nietypowa, a sam plac ma bardzo dynamiczny charakter. Projektanci budynku Centrum Handlowo-Usługowego aby uzyskać przestrzeń potrzebną do stworzenia w miarę foremnego placu musieli wygiąć ten budynek po łuku, a ponieważ łuk jest cofnięty i dodatkowo leży pod dużym kątem w stosunku do zresztą również cofniętych wobec siebie dwóch głównych osi kompozycyjnych ulicy Bohaterów Monte Casino i traku prowadzącego wprost do morza, to forma placu przybrała dynamiczną postać przypominającą kształtem kwiat tulipanu z wygiętą łodygą .Po bardziej wnikliwej analizie widać, że w linie kompozycyjne wyznaczone przez nasadzenia plant i latarnie da się wpisać regularne elipsy. Elipsy te rozchodzą się promieniście i są do siebie równoległe. Można bez problemu wyznaczyć punkt, który powinien być środkiem placu. Jednak ze względu na formę zabudowy otaczającej plac i fakt, że budynek Domu Zdrojowego „obcina” cały układ elips, środek ciężkości powinien zostać przesunięty w stronę zachodnią, ponieważ optycznie po prostu lepiej to wygląda, choć teoria mówi co innego.
Stąd finalnie powstały plac nie ma typowo centrycznego charakteru, na jego formę składają się oprócz geometrycznie wyznaczonych kształtów również pewne uzasadnione przesunięcia. W omawianym projekcie kształt i forma wszystkich elementów zagospodarowania Placu Przyjaciół Sopotu zostały tak dobrane i zaprojektowane aby podkreślić jego oryginalną geometrię oraz jego dynamiczny charakter.
Inspiracją do stworzenia unikatowej rzeżby, która stałaby się wizytówką Sopotu są białe morskie kamyki. Morski kamyk oprócz pięknego naturalnego kształtu symbolizuje tu oczywisty związek Sopotu z morzem i fakt, że Sopot to przede wszystkim miasto o tradycji kurortu, gdzie człowiek relaksuje się i odpoczywa od codziennych problemów. Trudno doszukiwać się tu głębszych podtekstów i taka jest intencja autora pracy. Główny element plastyczny placu stanowi więc rzeżba złożona z sześciu eliptycznych dysków z charakterystycznym rysunkiem, dysków kształtem przypominających morskie kamyki. Ułożone „ jeden na drugim” tworzą formę o mocnym, dynamicznym i rzeżbiarskim charakterze, ale również mają w sobie coś lekkiego i uniwersalnego i dobrze komponują się z przylegającym rzędem fontann.
Rzeżba ma wysokość 420,0 cm .Idealnie byłoby do jej budowy użyć naturalnego materiału typu marmur.Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie kształtowanych płyt z żywic akrylowych typu Corian linia Carrare imitujacych wyglądem biały marmur. Płyty montowane są systemem elewacyjnym za pomocą niewidocznych, systemowych klamer do nośnej konstrukcji rzeżby z drewna klejonego. Podstawę konstrukcji stanowi but stalowy spawany z płaskowników stalowych częściowo zabetonowany w fundamencie. Do najwyższego elementu rzeżby doprowadzone jest oświetlenie, a cały element zbudowany jest żywicy akrylowej przepuszczającej światło.
Zespól fontann tzw. atrakcji wodnych składa się z dwóch rzędów dysz wodnych typ waterswich po pięć w każdym, wyrzucających wodę na wysokość do 6,0 m i do 4,0 m. Fontanna z niecką betonową umieszczoną poniżej poziomu terenu przykryta płytami kamiennymi posadowionymi na stelażu z profili za stali nierdzewnej. Niższy rząd fontann wytwarza mgłę. Oświetlenie obrazów wodnych realizowane jest za pomocą reflektorów umieszczonych centralnie na dyszy oraz reflektorów LED UWS BEST 222 umożliwiających uzyskanie bogatej konfiguracji kolorystycznej. Dysze są sterowane cyfrowo i pracują wg dynamicznych układów choreograficznych, tworząc spektakle multimedialne.
Przepływ wody w instalacji fontanny podzielony jest na dwa niezależne obiegi: uzdatniania wody oraz zasilania dysz wodnych. Stacja uzdatniania i pompy zasilające dysze fontanny umieszczone są w podziemnym pomieszczeniu technicznym zlokalizowanym na poziomie – 2,8 m w miejscu wskazanym na planie wolnym od podziemnych instalacji uzbrojenia terenu.
1.Ławy o nietypowym kształcie montowane w systemie Deck Dry metodą tarasów na legarach układanych na regulowanych podstawkach z tworzywa sztucznego. Ławy wykonane z drewna egzotycznego bangkirai, drewno ryflowane jednostronnie, suszone, impregnowane ciśnieniowo lub olejowane, gr. desek 2,0–3,0 cm, szerokość 10,0 cm.
System umożliwia łatwy demontaż poszczególnych elementów i tak, najbardziej charakterystyczna eliptyczna ława jest częściowo demontowana na czas postawienia sceny letniej. Meble podświetlane światłem punktowym.
Występowanie: w miejscu wskazanym na rzucie, 4 sztuki.
2.Donice z siedziskami wykonane z konglomeratu marmuru.
Występowanie: w miejscu wskazanym na rzucie, 3 sztuki.
1.Ławka miejska Ciudad z katalogu firmy Cabanes, rama ławki wykonana ze stali nierdzewnej malowanej proszkowo farbą poliestrową na kolor czarny, siedziska z drewna egzotycznego bangkirai, dł. 200,0 cm.
Występowanie: w miejscu istniejących ławek.
2.Ławka miejska Diamante VII z katalogu firmy Metalco wykonana z białego granitu. Wszystkie powierzchnie kamienne pokryte są ochronną warstwą lakieru. Oparcie pod plecy o kształcie walca wykonane jest z 10 mm grubości stali nierdzewnej malowanej proszkowo na kolor czarny. Dł. 210,0 cm. Występowanie: w miejscach wyznaczonych na rzucie pod istniejącymi plantami.
3.Ławka półokrągła Diamante z katalogu firmy Metalco. Podstawa pod siedzisko wykonana z konglomeratu marmuru, siedziska z drewna egzotycznego.
Występowanie: w miejscach wyznaczonych na rzucie, 2 sztuki.
4.Kosz na odpadki Ermes z katalogu firmy Metalco. Konstrukcję nośną kosza stanowi stalowa rama wykonana z pro Kredens fili okrągłych o wymiarach 140 x 60 x 2 mm oraz wspornik o wymiarze 60 x 3 mm, pełniący jednocześnie rolę nogi. Pojemnik kosza ma kształt cylindryczny i wykonany został ze stali o grubości 2 mm. Wewnętrzny kołnierz kosza jest elementem wyprodukowanym ze stali nierdzewnej. Wszystkie mocowania wykonane są ze stali nierdzewnej, natomiast wszystkie metalowe elementy są malowane metodą proszkową farbą poliestrową w kolorze czarnym.
Projektuje się wymianę istniejących latarni dwuramiennych na również dwuramienne 6 metrowe o eliptycznym kształcie z katalogu firmy Bega, żródło światła Led. Projektuje się również wymianę latarni stojących w przyziemiu budynku Multikina na takie same, ale jednoramienne.
Projektuje się nasadzenie jednego dużego dywanu kwiatowego złożonego z różnych gatunków roślin,
formowanych w postać promieniście rozchodzących się elips.